luni, 25 august 2014

Extreme learning sau despre învăţarea continuă

În ultima vreme cea mai mare parte a energiei mele s-a concentrat pe acumularea de noi cunoștiințe. Cât mai multe, cât mai diversificate. Nu mă mai satur de citit, scormonit de bloguri, tool-uri, cărți, idei. Sunt un căutător de comori! Băi și am și noroc să le găsesc, noroc curat! După unele sap și-ntorc internetul ăsta cu fundul în sus și nimic. 

Se poate observa pasiunea mea pentru acumularea de cunoștiinte. Sunt de părere că procesul de învățare nu se termină niciodată. Constat, lucrurile evoluează și o dată cu ele și noi. Cu cât citim mai mult, cu atât aflăm mai mult. 

Recent am dat peste un raport al IFTF (Institute for the Future) Future of Learning și despre inițiativa lor Extreme Learner un raport minunat, plin de resurse nebănuite. 

Nu e o noutate faptul că o dată cu noile technologii, gadgeturi, internet, procesul de învățare nu se mai învârte exclusiv în jurul instituțiilor deja consacrate (școli, licee, universități). Practic procesul de învățare nu mai este circumscris geografic. Acum poți să urmărești cursurile online în timp ce-ți bei cafeaua la o terasă sau în parc cât doarme copilul (cum făceam și eu când ăsta mic era mai mic). Mai tare e că te conectezi cu alte sute de mii de oameni din toată lumea. Când am făcut cursul de Maps and the Geospatial Revolution pe Coursera am fost toți rugați să ne punem locația pe Google Maps ca să facem o hartă a participanților la curs. Pretty cool, no? Cu ocazia asta am aflat că mai era cineva din România înregistrat la cursul acesta. Concluzia este că, dacă în modelul clasic de învățământ o sală de curs adăpostește maxim câteva sute de studenți, online vorbim de câteva mii, din toată lumea.


Plus schimbul de informații pe care îl poți face online. Am aflat atât de multe lucruri noi din forumurile claselor virtuale cum nu mi-aș fi imaginat. Plus aspectele socio-culturale. 

Mi-a plăcut foarte mult citatul din Tofler: The iliterate of the 21st century won't be those who cannot read or write, but those who cannot learn, unlearn and relearn. Nu toată lumea are o pasiune înnăscută pentru învățat. Majoritatea fug numai când aud cuvântul. Și e și normal, dat fiind felul în care este organizat sistemul nostru de învățământ. Elimină curiozitatea, taie spiritul de explorare și promovează învățatul mot-a-mot a unor ani, legi, axiome și teorii considerate necesare pentru cultura noastră generală, fără să se uite o clipă la aptitudinile noastre individuale, la capacitățile și înclinațiile nostre. Eu cred că mi-ar fi plăcut chimia la nebunie dacă orele ar fi fost mult mai interactive. Acum cu tablete, cu tot felul de toolkituri speciale, programe și softuri educaționale, mi s-ar părea super fain, aș învăța numai de drag. Dar, din nou, ne lovim de sistem și de lipsurile lui. Am divagat și nu era cazul. Să revenim. 

Ce resurse noi am descoperit:
- Boundless - foarte simplu si intuitiv, acoperă o gamă largă de domenii
- Hypercities - o aplicație prin care putem călători în timp, practic peste harțile actuale sunt suprapuse hărțile istorice ale locurilor pe care vreți să le vizitați. Mie mi se pare o inițiativă foarte faină, îmi plac hărțile mult de tot. 


- MIT Techonology Review o revistă expres pentru dubioși ca mine

Rămân în continuare fan Gibbon și Kahn Academy și bineînțeles Coursera

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu